نصب باسکول روی لودر و آشنایی با نصب و نگه‌داری از آن

باسکول از ابزار و وسایل صنعتی می‌باشد که از زمان گذشته تا به حال در انواع مختلفی به تولیدرسیده است. این وسیله به واسطه ظرفیت بالا کاربردهای گوناگونی دارند. و به همین واسطه با پیشرفت فناوری به مدل‌ها و تکنولوژی‌های متفاوت آن افزوده‌شده است و در صنایع و کسب‌ و کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از سایت گروه صنعتی اعتماد، تولیدکننده انواع باسکول و ترازو به بررسی باسکول لودر و نصب باسکول روی لودر خواهیم پرداخت.

باسکول لودر، جایگزینی برای باسکول جاده‌ای

باسکول جاده ای سازه‌ای بتنی یا فلزی می‌باشد. که روی زمین یا داخل آن نصب‌شده و قابلیت توزین بار انواع وسایل نقلیه سنگین از نیسان و کامیون گرفته‌تا تریلی‌ها را دارد. باسکول جاده‌ای برای توزین به فضای نسبتا زیادی احتیاج دارد و وسایل نقلیه باید روی صفحات آن قرار گیرند، تا لودسل‌ها وزن را مشخص کرده‌.و سپس نتیجه روی نمایشگری که در کنار باسکول جاده‌ای نصب می‌شود به نمایش دربیاید و پرینت گرفته‌شود.

با توجه به پیشرفت روز به روز فناوری، تمامی فرآیندها در صنعت به سمت آسان‌سازی در حال حرکت هستند. و ابزارها و وسایل صنعتی جدید بسیاری از کارها را تسهیل می‌بخشند. یکی از این ابزارها، باسکول لودر می‌باشد. با نصب باسکول روی لودر دیگر کار توزین بار وسایل نقلیه و باری سنگین در بسیاری از موارد آسان می‌شود. در ادامه به مشخصات دقیق‌تری از این دستگاه خواهیم پرداخت.

نصب باسکول روی لودر

نحوه محاسبه وزن با نصب باسکول روی لودر

این وسیله قابلیت دارد هر چیزی که در پاکت لودر موجود است و بالا برده‌شده را وزن‌کشی کند. امکان نصب باسکول روی انواع لودر من جمله لودر کوماتسو، لودر کاترپیلار، لودر ولوو و انواع لودر چینی وجود دارد. وقتی لودر بارگیری می‌کند و آن را به سمت بالا حرکت می‌دهد، باسکول نصب‌شده روی آن وزن بار را اندازه می‌گیرد. پس از انتقال آن بار به کامیون و پایین آمدن لودر و باسکول امکان مشاهده وزن نسبتا دقیق وجود دارد.

این امر سرعت بارگیری و دقت آن را به شدت افزایش می‌دهد. در باسکول‌های جاده‌ای ابتدا بارگیری انجام میشد و سپس عمل توزین را داشتیم. اما در این حالت توزین در حین بارگیری ممکن شده‌است. با این وسیله دیگر بارها به عدد وزنی دلخواه بسیار نزدیک‌تر شده‌اند و هم از هدر رفتن مواد جلوگیری می‌شود و هم سود و زیان بسیاری از کسب و کارها مشخص‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

اجزای تشکیل‌دهنده باسکول لودر

سنسورهای اندازه‌گیری فشار روغن هیدرولیک بودر : دو عدد سنسور فشار، فشار روغن را در مسیر رفت و برگشت جک بالابر بودر حساب می‌کنند و با استفاده از همین اطلاعات وزن بار به دست می‌آید. معمولا در اکثر باسکول لودر ها از سنسور فشارهای HOTH رنج 250 بار و حداکثر 400 بار استفاده می شود.

سنسور پراکسیمیتی القایی : با این بخش مشخص می‌شود که عمل توزین در چه ارتفاع دقیقی از سطح زمین محاسبه شود. این سنسور هم دو عدد می‌باشد. دلیل استفاده از این بخش این است که فشار روغن در هر لحظه و در هر ارتفاع، عدد متفاوتی خواهد بود و مقیاس توزین باید شرایط و وضعیت خاضی در نظر گرفته‌شود.

کابل‌های ارتباطی : ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف باسکول به عهده این بخش است.

نمایشگر سیستم توزین : وزن مشخص‌شده توسط نمایشگر نشان داده‌می‌شود.

پرینتر صنعتی (چاپ قبض) : نتیجه نهایی و جمع وزن بار با این بخش قابل دریافت و ثبت خواهد بود.

نصب باسکول روی لودر

صنایعی که از باسکول لودر بهره می‌برند

هر صنعتی که در آن برای جابه‌جایی بارها و محصولات می‌توانند از لودر استفاده کنند، باسکول لودری هم می‌تواند در فرآیندهایشان بسیار کمک‌دهنده باشد. برخی از این صنایع در ادامه آورده‌شده است:

  • صنایع معدنی
  • فعالیت‌های کشاورزی
  • انواع دام‌پروری‌ها و پرورش طیور
  • فعالیت‌های صنعتی
  • صنایع سیمان، ماسه و مشابه آن

مزایای باسکول لودر

نصب باسکول روی لودر مزایای مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌شده است:

  • نصب آسان و کاهش هزینه‌های نصب و تعمیرات
  • اشغال فضای بسیار کم نسبت به باسکول جاده‌ای
  • توزین حین بارگیری و بالا رفتن سرعت آن
  • کم شدن استهلاک ماشین آلات
  • امکان جابه‌جایی باسکول با لودر و بار
  • عدم وجود اضافه تناژ روی بار کامیون و تریلی
  • امکان آمارگیری بار در زمان و تاریخ مشخص و ثبت آن
  • دقت بیشتر اندازه‌گیری
  • حذف روند رفت و برگشت وسایل برای سنجیدن وزن بار
  • صرفه‌جویی در زمان، وقت و انرژی
  • عدم نیاز به نمایشگر و پرینتر و….

برای آشنایی با انواع باسکول میدانی کلیک کنید.

 

 

نکات مهم حین خرید و استفاده از این وسیله

 

1- نصب باسکول باید با تخصص و به درستی انجام شود و عمل کالیبراسیون و … به شکل کاملی انجام گردد.

2- قبل از شروع عمل توزین لازم است روغن هیدرولیک گرم شود. برای این کار حداقل زمان 10 دقیقه‌ای باید از شروع کار لودر گذشته باشد تا فرآیند بدون خطا پیش برود.

3- صفر باسکول تغییر می‌کند و به همین واسطه لازم است هر دو ساعت یک بار تنظیم گردد.

4- سطحی که لودر روی آن قرار می‌گیرد و بار را بالا می‌برد باید صاف باشد. توزین روی سطح شیب‌دار فرآیند را با خطا همراه خواهد کرد.

5- بهتر است برای اینکه فشار اولیه یا همان ضربه قوچ تاثیر منفی نگذارد، در مسیر سنسورهای فشار از شیرهای فشار شکن مناسب و استاندارد استفاده شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت گروه صنعتی اعتماد در رابطه‌ با نصب باسکول روی لودر صحبت شد. این وسیله نسبتا جدید کار توزین را حین بارگیری وسایل نقلیه بزرگ با لودر بسیار آسان‌تر کرده‌است و جدا از صرفه‌جویی در هزینه در نیاز کمتر به فضا و زمان هم بسیار موثر بوده‌است. استفاده از این نوع باسکول و خرید آن با نکاتی همراه است که در این مقاله تا حد ممکن به آن‌ها پرداختیم.