بهترین روش عمل آوری بتن باسکول

بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان و سنگدانه های مختلف كه در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی حاصل می شود به وجود مي آيد . بتن اینک با گذشت بیش از 170 سال از پیدایش سیمان پرتلند به صورت کنونی، دستخوش تحولات و پیشرفتهای شگرفی شده است و به دليل دارا بودن برخی از خصوصيات منحصر به فرد در ساخت اكثر سازه ها از آن استفاده می گردد.

تمايز در خور توجه سازه های بتنی در مقابل با ديگر انواع سازه ها نظير قيمت تمام شده پا يين تر، كیفيت و استحكام بالاتر، ضريب
انتقال دمای كمتر، پايداری بيشتر نسبت به ضربه های وارده و مقاومت بيشتر در مقابل عوامل جوی و محيطی و … باعث شد كه گروه صنعتی اعتماد با انجام مطالعات گسترده و اخذ مشاوره های لازم از متخصصين فن در صنعت و دانشگاه، اقدام به انتقال تكنولوژی
ساخت سيستم های توزين بتنی علی الخصوص باسكول های جاده ای از كشورهای چك و آلمان نموده و اين باسكول ها را به نام باسكول مركب كه همان باسكول تمام بتنی پيش ساخته می باشد توليد و وارد بازار نمايد. در حال حاضر و طبق آمار های گرفته شده از بازار باسكول های مركب تمام بتنی پيش ساخته، توانسته است سهم به سزايی از بازار را به خود اختصاص دهد و اكثر خريداران
تمايل به استفاده از اين باسكول ها دارند.

 

بهترین روش عمل آوری بتن باسکول

اما نكته بسيار مهم در اين نوع باسكول ها، طراحی مهندسی سازه آن و نوع عمل آوری بتن باسكول می باشد كه در نهايت اين دو نكته تاثير بسياری را در كیفيت نهايی سازه باسكول خواهد داشت. با توجه به اينكه عمل آوری استاندارد و صحيح بتن نيازمند استفاده از تكنولوژی و روش های نوين روز می باشد، سرمايه گذاری شركت ها در اين بخش از اهميت بالايی برخوردار می باشد.
با توجه به تمايل بازار به استفاده از باسكول های پيش ساخته مركب، برخی از شركت ها به دليل عدم توانايی در سرمايه گذاری از شيوه های سنتي و غير علمی برای عمل آوری بتن باسكول استفاده می نمايند. لذا اين نوشته در حقيقت بررسی است اجمالی برای شناخت بهترين روش عمل آوری بتن با رويكردی به سوی توليد باسكولی بهتر و بادوام تر.

عمل آوری بتن چیست؟.

یکی از قسمتهای مهم در عملیات توليد بتن ، عمل آوری بتن
است . عمل آوری فرآيندی است كه طی آن از افت رطوبت بتنجلوگيری و دمای بتن را در حدی رضايت بخش حفظ می نمايند
که اين عمليات بلافاصله پس از بتن ریزی و اتمام عملیات پرداخت آغاز می شود. در حقيقت زمانی كه سيمان با آب
مخلوط می شود واكنشی شيميايی به نام (هيدراسيون )آبگيری انجام می شود كه ميزان پيشرفت اين واكنش بر روي مقاومت
و دوام بتن تاثير به سزايی دارد. در صورت مطلوب بودن دما و رطوبت بتن از طريق عمل آوری، واكنش هيدراسيون تداوم
می يابد. عمل آوری بتن برخواص بتن سخت شده مانند دوام ، مقاومت ، آب بندی ، مقاومت سایشی ، ثبات حجمی ، مقاومت
در برا بر یخ زدن و آب شدن ، نمکهای یخ زدا ، تاثیر به سزایی می گذارد . لازم بذكر است رشد مقاومت بتن در سنين اوليه
بسيار سريع است اما پس از آن، مطابق نمودار مقابل به مدت نامحدودی به صورت آهسته ادامه می يابد.

 

اهداف عمل آوری
1. جلوگیری از کاهش رطوبت یا تامین رطوبت از دست رفته
2. حفظ دمای بتن در حدی مطلوب به مدت زمانی معین
3. توسعه مقاومت بتن با تکمیل عملیات هیدراسیون سیمان
مدت عمل آوری
مدت زمانی که بتن باید از نظر کاهش رطوبت محافظت شود به نوع سیمان ، نسبت اجزای مخلوط ، مقاومت مورد نیاز ، اندازه و شکل
عضو بتنی ، هوای محیط و به شرایط بعدی که بتن در معرض آن قرار خواهد گرفت ، بستگی دارد .

 

روش های عمل آوری بتن باسکول

عمل آوری بتن در استخرهای آب

بهترين و كاملترين روش عمل آوری بتن، غوطه ور سازی كل سازه بتنی ساخته شده در آب می باشد. در اين روش، قطعات بتنی را به مدت حداقل 7 روز در استخرهای بزرگ آب به حالت اشباع غوطه ور نموده تا بتن به حداكثر ميزان استحكام خود برسد. از آنجا كه استفاده از اين روش مستلزم سرمايه گذاری گسترده و بالا جهت ساخت و تجهيز استخرهای وسيع،محوطه سازی، تجهيز ، حمل و نقل و سيستمهای آبرسانی می باشد، اين نوع عمل آوری در شرايط كاملا كنترل شده صورت می پذيرد و نسبت به ساير روشها دارای مزايا و برتر يهای قابل توجهی است و سازه بتنی در اين حالت به حداكثر استحكام لازم خواهد رسيد.

عمل آوری بتن با بخار آب

اين روش جهت عمل آوری سريع بتن استفاده می گردد. و بيشتر جهت توليد بلوك های سيمانی و سازه های كوچك بتنی كاربرد دارد. اين
روش دارای مزايای اقتصادی برای توليدكنندگان بوده ليكن كیفيت و مقاومت بتن عمل آوری شده در اين روش از كیفيت و مقاومت بتن عمل آوری شده در روش غوطه وری در آب كمتر است.
در اين روش جهت حصول نتايج رضايت بخش می بايست دقت و كنترل ويژه ای در عمل آوری لحاظ نمود ليكن به دليل عدم تجهيز كارخانجات توليدی بتن به تجهيزات پيشرفته و ايزوله، اين نوع عمل آوری و عدم نظارت متخصصين بر فرآيند، بصورت مداوم گزارشات متعددی در خصوص كیفيت نازل و مقاومت پايين اين سازه ها منتشر می گردد. بدين جهت از اين روش معمولا برای عمل آوری قطعات پيش ساخته غير سازه ای و قطعاتی كه فشار بار كمتری بر آنها تحميل می شود استفاده می گردد و مناسب عمل آوری قطعات بزرگ بتنی نمی باشد.

استفاده از گونی

استفاده از پوشش های خيس اشباع شده نظير گونی و آبپاشی سطح بتن مخصوص كارگاه های كوچك و فاقد سرمايه
مالی و علمی می باشد. اين روش به هيچ عنوان نمی تواند استحكام لازم را برای بتن باسكول ايجاد نمايد و لذا سازه
باسكول در كوتاه مدت دچار ترك می شود و از بين خواهد رفت.