نگهداری از باسکول جاده ای

چگونگی نگهداری از باسکول جاده‌ ای ، یکی از سازه‌ های بزرگی که بیشتر مردم کم و بیش با آن برخورد داشته اند ، باسکول‌های جاده‌ای است . باسکول ابزاری است که توزین کامیون‌ها و تریلی‌ها را ، همراه با بار یا بدون بار انجام می‌دهد .

ساز و کار باسکول‌ های جاده‌ای مشخص است ( وزن کردن ) اما در عین حال در مقیاس بزرگی پیاده می‌شود و همین ابعاد عظیم ، مستلزم مراقبت لازم است ، همانند هر وسیله دیگر، پس از آنکه باسکول جاده‌ای نصب شد و راه‌اندازی‌ شد ، باید برای حفظ و نگهداری از آن کوشید ، چرا که خریدار خواهان آن است تا باسکول عمری طولانی تر داشته باشد و فایده و ثمر بیشتری نصیب صاحبش کند .

اصولا حفظ و نگهداری از باسکول برای مدت زمان طولانی ، به رعایت نکات ایمنی پس از نصب و راه اندازی مرتبط است ، بدون آنکه از نکات ایمنی و نگهداری باسکول پیروی کنید ، امکان حفظ کردن باسکول دیجیتال برای مدت طولانی میسر نخواهد بود ، رعایت نکات حفظ و نگهداری برای جلوگیری از استهلاک و فرسودگی زودرس باسکول ، همچون نگهداری از هر ابزار دیگری ، ضروری است ، در این مطلب به صورت اجمالی به چند نکته ایمنی و فنی برای نگهداری از قسمت‌های مختلف باسکول از جمله فونداسیون ، صفحه حامل بار ، انتقال نیرو و نشانده‌ی باسکول‌ ها به منظور آگاهی علاقمندان و مشتریان محترم ارائه می‌شود ، تا با رعایت آنها بیشترین و بهترین ثمر و سود ممکن نصیب آنها شود .

توصیه می شود تابلویی هشدار دهنده برای اعلام مشخصات باسکول که حداکثر ظرفیت ، ابعاد ، مدل نشان دهنده و دقت زینه‌ باسکول را در خود داشته باشد ، نصب شود .

از پارک کردن وسایل نقلیه و تردد از روی باسکول ، جلوگیری شود . توجه داشته باشید که کفه باسکول جای پارک ماشین نیست.

از کلیه قسمت‌ های فونداسیون هر ۲۰ روز یک بار ، برای ترک خوردگی ، خرد شدگی ، نشست یا پوکی بازدید شود ؛ تا از تخریب و هزینه بیشتر و در نتیجه تغییر در وزن جلوگیری شود .

همواره ریزش سنگ و نفوذ گرد و خاک و گل و لای به سطح زیرین باسکول وجود دارد ، در فرصتی مناسب آن قسمت‌ ها را تمیز کنید .

تابلویی در فاصله مناسب ، با مضمون ( حداکثر سرعت ورود به باسکول ۵ کیلومتر در ساعت ) قبل از ورودی باسکول نصب شود .

دقت شود بین صفحه حامل بار و شانه دور باسکول یا رمپ‌های ورودی و خروجی ، پاره سنگ وجود نداشته باشد که باعث اختلال در توزین می شود .

ضربه‌ گیر های باسکول طی فصل‌ های مختلف تنظیم شود ، تا باسکول ضربه کمتری متحمل نشود .

در باسکول‌ جاده ای با صفحه حامل بار فلزی و بتن فلز ، که اتصالات با پیچ و مهره به هم وصل شده اند ، باید کلیه اتصال‌ ها را حداکثر در دوره‌های یک ماهه کنترل کرد و در صورت نیاز آچار کشی کرد تا محکم شود .

در باسکول‌ های با صفحه بار فلزی ، برای جلوگیری از زنگ زدگی ، بایستی پوشش باسکول را هر ماه یک بار با گازوئیل شست .

در باسکول‌ های مکانیکی و نیم الکترونیک ، به علت انتقال نیروهای مکانیکی، بایستی کلیه اهرم‌ ها ، تیغچه ، بالشتک‌ ها ، ساچمه‌ ها و اتصال‌ ها ، کنترل شود و با گازوئیل در دوره‌ های یک ماهه شستشو شود ، تا در صورت بروز هر گونه ساییدگی یا روان حرکت نکردن باسکول ، به منظور بررسی با شرکت هماهنگ شود .

باید از تمام لودسل‌ های باسکول‌ های تمام الکترونیک بازدید شود ، تا اطمینان حاصل شود که عمود یا قائم نشده اند و نچرخیده اند .

سیم‌ های لودسل باسکول باید کنترل و بررسی شود ؛ چنانچه دچار آسیب شده باشند باید هرچه زودتر آنها را ترمیم کرد .

هنگام کار کردن با صفحه کلید نشاندهنده‌های الکترونیکی ، از استفاده هر چیز نوک تیز یا برنده اجتناب شود .

در صورتی که احتمال نوسان برق وجود دارد ، در مسیر ورودی برق نشان دهنده و چاپگر ، از استابلایزر ( محافظ برق ) استفاده شود ، در باسکول‌های مکانیکی گازوئیل کاری و شستشوی اتصالات نشان دهنده انجام شود .

از اتصال چاه ارت بدنه باسکول و تست سالیانه اهم از چاه ارت که کارشناسان اداره برق انجام می‌دهند اطمینان حاصل کنید .

در صورتی که از رنگ بدنه و قطعات فلزی از بین رفته است ، آن ها را دوباره رنگ آمیزی کنید .

توصیه می‌شود بعد از هر تغییر در کالیبراسیون ، یا شک در صحیح نبودن توزین ، از مراجع مربوط برای استاندارد کردن و کالیبراسیون صحیح یاری بطلبید .

از هر گونه تعمیر و دست کاری خودسرانه تجهیزات و لوازم باسکول پرهیز کنید ، در صورت بروز مشکل به کارشناسان مربوط مراجعه شود .

هنگام استفاده از باسکول بایستی چاه ارت باسکول حفر شده باشد ؛ تا اثرات مخرب رعد و برق را خنثی کند .

یادمان باشد که راه اندازی یک باسکول جاده ای هزینه زیادی دارد ولی در صورتی که به دقت از آن نگهداری نشود می تواند به مراتب هزینه های بیشتری رو برای صاحب آن متحمل شود.